Click for More Info

Wednesday 15 April 2015

Topi Pilihan Rakyat Malaysia

This is a sponsored post.  Please scroll down for new entries

Kalau uols perasan, boleh dikatakan majoriti rakyat Malaysia ni tidak kira usia dan bangsa suka memakai topi kan.... Kenapa ek?  Sebab trend ke ataupun untuk styling atau sebab nak lindung kepala dari bahang perit matahari?  Well.... they have their own reason kenapa topi menjadi pilihan kan... Even Pakdin pun among pemakai topi.

Hari ni I nak cerita sikit pasal topi pilihan rakyat Malaysia.  Topi yang lebih dikenali sebagai cap, hat dan snapback adalah merupakan headgear yang dipakai di kepala.  Selain berfungsi untuk melinduing kepala atau juga lambang kepada sesuatu, topi turut dipakai sebagai aksesori bagi menyerlahkan lagi penampilan seseorang.  Terdapat pelbagai jenis topi antaranya ialah fedora, straw hat, cloche and tucker to name a few.  Tapi dalam entry ni, I nak focus on 3 types of topi yang paling popular di Malaysia or in other words, menjadi pilihan masyarakat Malaysia.

1.  Baseball cap


Kenapa topi jenis ini dipanggil sebagai baseball cap?  Ini kerana topi jenis ini dipakai oleh para pemain baseball ketika perlawanan sedang berlangsung.  Kini menjadi jenis topi yang paling digemari ramai.

2.  Beret


Bagi topi jenis beret pula, pada asalnya ia dipakai oleh pasukan military di barat terutama sekali di Perancis dan Spain.  Sama seperti baseball cap, beret turut menjadi aksesori fesyen yang digemari ramai dan selesa dipakai.

3.  Beanie


Pilihan ketiga rakyat Malaysia adalah beanie... Beanie merupakan jenis topi yang dikait dan fungsi asal beanie adalah dipakai ketika musim sejuk.  Topi jenis ini juga amat popular di negara-negara barat.

So, antara ketiga-tiga fesyen topi di atas, which one is your favourite???  As for me, I prefer straw hat sebab I kan pakai tudung... so topi-topi yang kat atas ni kurang sesuai la... tapi kalau travel ke negara-negara sejuk, I suka pakai beanie...




Pakdin pun penggemar dan pemakai topi... his favourite type of cap is baseball cap..


No comments: