Click for More Info

Thursday 7 June 2012

Sikap Peniaga Melayu

Assalammualaikum... first and foremost, tujuan entry ni bukannya nak kondem peniaga-peniaga melayu... NOOOOOO... sama skali tidak.. bahkan aku sangat berbangga dengan bilangan peniaga-peniaga melayu yang tumbuh bagai cendawan lepas hujan... tak kira yang yang online ataupun offline.

Cuma kat sini, aku nak express ketidakpuashatian aku kat segelintir peniaga-peniaga melayu ni la...
apakah tujuan sebenar korang berniaga??? untuk mencari rezeki kan???? dan melalui siapakah yang Allah SWT salurkan rezeki tu kepada korang peniaga-peniaga melayu ni kalau bukan kami selaku customer... lebih-lebih lagi customer tetap... betul tak?

Apalah salahnya bila berurusan dengan customer tu, ko layan la customer tu dengan baik... ini tidak, muka masam... cakap ngan customer pon cam nak tak nak jek..., rude pulak tu... hellooooooo.... engko ni nak beniaga ke tidak??? kalo nak beniaga, bat la cara nak berniaga.....

Baru-baru ni aku ada bad experience dengan peniaga yang ada attitude problem la aku gelarkan dorang nih...

Kedai 1
kat kedai ni aku makan tomyam udang, telo dadar dan air limau suam kosong... perut dah kenyang and it's time tu balik office, so aku pon gi la bayar... mentioned to the cashier tu apa yang aku makan and he calculated my bill at rm5.50... wah.. dat's cheap.. i said to myself.. without me knowing, once i left, he just realised that yang dia dah salah kira aku punya bill... well, as for me dia boleh je panggil aku or pesan kat my other friends whom i had lunch together to call me bagitau yang cashier tu dah tersalah kira kan... but he called his mom instead... to confirm our order and mention kat mak dia yang aku tak bayar and blah.. out loud lak tu.... and i only knew bout it when our car had left the restaurant... panas okehhhhh.... dah la kitorang regular customer kat situ...  lagi la aku panasss....

kedai 2
ini pulak kes nasik ayam anak aku.. semalam aku singgah la pasar malam beli nasik ayam tuk yasmine.. sebab the nite before she requested nasik ayam memalam.... mana nak cari kan.. alkisah dia makan nasik ayam kat rumah babysitter siang tu... banyak pulak tu.. sure sedap babysitter aku masak.. eh tapi memang babysitter aku ni masak sedap.... oooppssss... dah off topic lak.. sorry...  so, since semalam ada pasar malam kat area rumah aku, aku pon drop by la tapau nasik ayam tuk yasmine.  Akak yang jual nasik ayam ni alahai... menyampah aku tengok muka dia.. dari start aku order, tunjuk pack yang mana aku nak (sbb dia dh pre-pack), bayar dan mintak extra soup muka dia masam jekkkk... siap boleh kedekut dowwwhhhh bila aku request extra soup tu... hoih.. sup pon ko nak berkira kerr??? kalau ko nak caj extra soup tu, ko cakap la berapa rega dia... aku boleh bayar la... dah la muka xde nak senyum langsung...

haih la para peniaga melayu.. berubah la.. ingatlah bahawa customer ni la yang bagi kamu rezeki dengan membeli barang jualan korang... cer tengok cara peniaga cina layan customer dorang.. sangat berbeza okeh.....

sekian, luahan perasaan aku...


*googled*

1 comment:

MaMADeBOt said...

betul 2 kak..
anum stuju ngn entri akak ni...
anum dlu pnh repair kete smp 12k...
kire tukar enjin la...
tp ble dh tukar mcm2 rosak...
mntk tmbh wet lg...
makin lama makin meningkat regenye...
skali ble anum dh maki hamun dia br dia ckp ada plak warranty...
2 pn ckp cmtu ble anum cko lps ni klo rsk lg 1sen pn anum xkn byr...
eee grm gile ngn sikap org melayu ble bniaga ni...