Click for More Info

Thursday 26 March 2015

Talam 2 Muka

Talam dua muka bermaksud orang yang berbuat baik di depan kita tapi sebaliknya mengumpat, mengeji serta memburukkan kita di belakang.

Orang yang suka bermuka-muka ni bahaya sebab depan kita dia boleh jadi baik ngan kita... ngam ala-ala satu kepala ngan kita though dia bukan dari our circle of friends.  Tapi... bila kat belakang kita... kemain lagi sedap mulut tu mengata kita macam-macam... memburukkan kita pada orang lain supaya kita ni bad rappot la kat mata orang... eh, apa motif ko sebenarnya ek?  I rasa orang yang camni saiko arrr... dia masalah jiwa agaknya...

I just wonder apa fedah yang dia dapat dari sifat "mulia" dia tu ek?  What? Dia ingat orang akan look up on her/him?  Well...you will tarnish your good name and rappot my dear...

What goes around comes around... of course cerita buruk orang yang ko jaja tu akan diketahui oleh tuan punya badan.  It hurts you know bila kita diburukkan di mata orang lain.  Hiii... I memang menyampah dengan spesis yang cenggini.  Golongan cenggini suka benooo nak menghasut orang untuk membenci atau memandang rendah terhadap orang lain.

Ada 3 jenis watak orang yang suka bermuka-muka ni...

1.  Manusia yang manis mulut tetapi hatinya penuh racun
Orang yang camni sangat vokal bila bercakap dan ada tarikan tersendiri hingga orang yang mendengarnya terpesona dan percaya.

2.  Manusia yang tiada rasa malu
Orang yang camni jenis tak dapat kawal emosi dia bila tengok orang lain dapat kebaikan.  Then dia akan start sebar cerita negatif orang tersebut.

3.  Manusia yang tidak boleh ditegur dan dikritik
Orang yang sebegini tidak boleh ditegur dan dikritik apatah lagi untuk menerima pendapat orang lain... memang tak la... dia je yang betul..

So, you falls under which category ye 2 faces???

Rasulullah SAW bersabda "Barang siapa yang mempunyai dua muka di dunia, maka pada hari kiamat kelak dia akan diberi dua mulut dari api neraka" ( Riwayat Abu Dawud dan Ad-Dawin dari Ammar bin Yassir)

Semoga orang yang suka bermuka-muka ni berubah ke arah yang lebih baik.... Harta, kekayaan, status dan pangkat hanyalah pinjaman dari Allah SWT semata.  Jadi, janganlah kita memandang rendah mereka yang tidak setaraf dengan kita.  Fikir-fikir dan insaflah.... peringatan untuk diri sendiri jugak ni..

No comments: