Click for More Info

Friday 29 June 2012

Udang Masak Lemak Cili Padi bersama Hirisan Daun Kunyit


Menu ni ada sentimental value... this was the first menu yang aku pernah masak tuk husband aku time kitorang dok dating-dating dulu.. awww... malu aiiii.. *blushing*.  Dah lama okeh aku tak masak dish ni.. so, last wiken aku masak... and husband aku puji sedap... dia makan hingga menghirup kuah uolsss.... kembangssss makkkk...

Masak Lemak Cili Padi Udang bersama Hirisan Daun Kunyit
20 ekor udang
3 helai daun kunyit - dihiris halus seperti bunga rampai
12 biji cili padi
1 inchi kunyit hidup
2 keping asam gelugor (asam keping)
2 batang serai - dititik
1 kotak santan - dicampur dengan 1 1/2 kotak air (ikut sukatan kotak santan)
garam

Cara-cara:  Kunyit dan cili padi ditumbuk lumat (halus).  Dalam periuk, masukkan cili padi tumbuk, serai, asam keping dan santan.  Masak dengan api yang kecik tuk elakkan pecah santan.  Bila kuah dah mula nak mendidih, masukkan udang dan masak hingga kuah mendidih dan udang masak.  Masukkan pula hirisan daun kunyit.  Perasakan dengan garam.  Sedap? OK, sedia tuk dihidang...

No comments: